Warunki zaliczenia obowiązują takie same jak w ogólnych warunkach zaliczenia wykładu.
Zagadnienia do wykładu:
- Definicje: jakości, zarządzania, efektywności, elastyczności, normy, standardy, procedury, specyfikacje i inne.
- Postrzeganie i rozumienie jakości.
- Funkcje zarządzania jakością.
- Kontrola jakości.
- Sterowanie jakością.
- Sposoby zapewnienia jakości.
- Zasady zarządzania bezpieczeństwem informacji w firmie.
- Pomiar jakości (poziomy).
- Ocena jakości.
- Zasady zarządzania jakością.
- Normalizacja i normy w zarządzaniu jakością i bezpieczeństwem.
- Systemy oceny zgodności wyrobów.
- Metody wspomagające zarządzanie jakością (FMEA, QFD, DOE).
- Narzędzia wspomagające zarządzanie jakością (narzędzia ilościowe, narzędzia statystyczne).
- Koszty jakości – definicje, podział.
- Rachunek kosztów jakości i ich analiza.
- Informatyczne systemy wspomagające zarządzanie jakością.
- Zależności między wielkością zagrożenia realnego a jego postrzeganiem przez dany podmiot.
- Pojęcia przedsiębiorstwa, bezpieczeństwa i zagrożenia i ich monitorowanie.
- System ratownictwa w przedsiębiorstwie.
- System zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwie.
- Zarządzanie kryzysowe.
- Cykl procesowego zarządzania bezpieczeństwem.
- Model trójkąta bezpieczeństwa.
- Cykl monitorowania stanu bezpieczeństwa.
Sylabus przedmiotu na studia II stopnia
Przedmiot: | Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem |
Rodzaj przedmiotu: | Przedmiot modułu D |
Kod przedmiotu: | D4 |
Rok: | I |
Semestr: | 2 |
Forma studiów: | Studia stacjonarne |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: | 30 |
Wykład | 15 |
Ćwiczenia | – |
Laboratorium | – |
Projekt | 15 |
Liczba punktów ECTS: | 3 |
Sposób zaliczenia: | Zaliczenie |
Język wykładowy: | Język polski |
Cele przedmiotu | |
C1 | Nabycie wiedzy z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
C2 |
Przedstawienie rozwiązań gwarantujących
zapewnienie, utrzymane i doskonalenie jakości wyrobów i usług oraz bezpieczeństwa pracy |
C3 | Nabycie umiejętności doboru i wykorzystania odpowiednich narzędzi jakościowych |
C4 | Nabycie umiejętności projektowania zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Umiejętność korzystania z literatury oraz innych źródła informacji |
2 | Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania i bezpieczeństwa |
Efekty uczenia się | |
W zakresie wiedzy: | |
EK 1 | Posiada wiedzę z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
EK 2 |
Posiada
wiedzę o narzędziach umożliwiających rozwiązywanie występujących w przedsiębiorstwie
problemów dotyczących jakości i bezpieczeństwa |
W zakresie umiejętności: | |
EK 3 | Potrafi wykorzystywać nowoczesne rozwiązania w zakresie zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
EK 4 | Potrafi identyfikować i interpretować występujące w przedsiębiorstwie problemy dotyczące jakości i bezpieczeństwa |
EK 5 | Potrafi interpretować normy |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK 6 | Jest świadomy ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera oraz jej wpływu na środowisko |
EK 7 | Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie zarządzania jakością i bezpieczeństwem |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – wykłady | |
Treści programowe | |
W1 | Wprowadzenie do zagadnień jakości i bezpieczeństwa |
W2 | Pomiar i ocena jakości. Zasady zarządzania jakością |
W3 | Normalizacja i normy w zarządzaniu jakością i bezpiczeństwem |
W4 | Systemy oceny zgodności wyrobów |
W5 | Metody i narzędzia wspomagające zarządzanie jakością (FMEA, QFD, DOE, narzędzia ilościowe, narzędzia statystyczne) |
W6 | Koszty jakości – definicje, podział. Rachunek kosztów jakości i ich analiza |
W7 | Informatyczne systemy wspomagające zarządzanie jakością |
W8 | Zaliczenie przedmiotu |
Forma zajęć – projekt | |
Treści programowe | |
P1 | Zajęcia organizacyjne. Omówienie treści, zakresu i terminów realizacji prac projektowych |
P2 | Zasady przygotowania projektu jakościowo-technologicznego |
P3 | Normalizacja i normy w projektowaniu jakości i bezpieczeństwa wyrobów |
P4 | Narzędzia oceny jakości i bezpieczeństwa |
P5 | Metody doskonalenia jakości w organizacji |
P6 | Planowanie i zapewnienie jakości w projektowaniu |
P7 | Opracowanie projektów |
P8 | Ocena projektów |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Ćwiczenia projektowe |
3 | Pokaz (prezentacja multimedialna) |
4 | Praca w grupach |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Zaliczenie pisemne | 60% |
O2 | Wykonanie projektu | 80% |
O3 | Prezentacja | 80% |
Literatura podstawowa | |
1 |
Zymonik Z., Hamrol A., Grudowski P.,
Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013 |
2 | Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 |
3 | Myszewski J.M., Po prostu jakość: podręcznik zarządzania jakością, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 |
Literatura uzupełniająca | |
1 | Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018 |
2 | Łunarski J., Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa 2012 |
Obciążenie pracą studenta | |
Forma aktywności |
Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe
z wykładowcą, w tym: | 30 |
Udział w wykładach | 15 |
Udział w zajęciach projektowych | 15 |
Praca własna studenta, w tym: | 45 |
Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
Przygotowanie projektu | 30 |
Łączny czas pracy studenta | 75 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 3 |
Macierz efektów uczenia się | |||||
Efekt uczenia się | Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów |
Cele przedmiotu |
Treści programowe | Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK 1 | ETI2A_W17 | C1, C2 | W1–W8, P2–P6 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
EK 2 | ETI2A_W17 | C1, C2, C3 | W5, P4–P5 | 1, 3, 4 | O1–O3 |
EK 3 | ETI2A_U03 | C2, C3, C4 | W2–W7, P2–P7 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
EK 4 | ETI2A_U08 | C2, C3, C4 | W2, W4, W6–W7, P2, P4, P6–P8 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
EK 5 | ETI2A_U02, ETI2A_U03 | C1, C3 | W3, P1–P3, P6–P7 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
EK 6 | ETI2A_K05 | C3, C4 | W1–W8, P1–P7 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
EK 7 | ETI2A_K05 | C3, C4 | W1–W8, P1–P8 | 1, 2, 3, 4 | O1–O3 |
Autor programu: | Mgr inż. Barbara Buraczyńska |
Adres e-mail: | b.buraczynska@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Podstaw Techniki |