Literatura:
- Podręcznik WSZ/POU (CD), Ekonomia, PRET S.A, Warszawa 2005;
- Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 2003;
- Begg D., Fisher S., Dornbusch R. Ekonomia, t.1, Mikroekonomia PWE, Warszawa 2000;
- Smith P., Begg D., Ekonomia (Zbiór zadań), PWE, Warszawa 2001
- Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wyd. Wrokopa, Poznań 2000;
Literatura uzupełniająca:
- Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998;
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2002;
Tematy do opracowania w formie prezentacji i wygłoszenia:
- Podstawowe pojęcia ekonomiczne.
- Wprowadzenie do mikroekonomii.
- Problem ekonomiczny – problem rzadkości dóbr.
- Wybór ekonomiczny – zasada racjonalnego gospodarowania.
- Koszt alternatywny (koszt utraconych możliwości).
- Warianty wyborów ekonomicznych (krzywa możliwości produkcyjnych – krzywa transformacji).
- Typy systemów gospodarczych (gospodarka rynkowa, gospodarka nakazowa, gospodarka mieszana) i ich cechy.
- Rodzaje dóbr: dobra wolne, dobra publiczne, dobra społecznie użyteczne, dobra społecznie nieużyteczne – przykłady. Efekty zewnętrzne (korzyści i koszty).
- Teoria popytu i podaży – zachowania nabywców i sprzedających na rynku (pod wpływem zmiany cen).
- Pojęcie rynku i jego rodzaje: rynek dóbr i usług konsumpcyjnych, rynek czynników produkcji (rynek pracy, dóbr i usług produkcyjnych, rynek ziemi), rynek finansowy (rynek pieniężny i rynek kapitałowy).
- Pojęcie popytu i jego rodzaje (popyt potencjalny i popyt efektywny). Graficzna prezentacja teorii popytu (krzywa popytu).
- Rodzaje zmian popytu („rozszerzenie” – „kurczenie”; wzrost – spadek). Dobra komplementarne i dobra substytucyjne – przykłady.
- Czynniki wpływające na zmianę popyt na dane dobro (inne niż cena). Nietypowe zachowania nabywców na rynku (efekt naśladownictwa, efekt snobizmu, efekt Veblena).
- Pojęcie podaży. Graficzna prezentacja teorii podaży (krzywa podaży).
- Rodzaje zmian podaży („rozszerzenie” – „kurczenie”; wzrost – spadek). Czynniki wpływające na zmianę podaży.
- Równowaga rynkowa. Ceny minimalne (gwarantowane) i ceny maksymalne ustalane przez rząd – przyczyny i skutki ich wprowadzenia.
- Badanie siły reakcji popytu i podaży na zmiany czynników je określających: elastyczność popytu i podaży. Cenowa elastyczność popytu w krótkim i długim okresie czasu.
- Rodzaje elastyczności popytu : prosta cenowa elastyczność popytu (PED), mieszana cenowa elastyczność popytu (CED), dochodowa elastyczność popytu (IED).
- Czynniki wpływające na elastyczność popytu. Krzywe Engla.
- Cenowa elastyczność podaży (PES) w krótkim i długim okresie czasu.
- Teoria zachowań konsumenta na rynku (teoria wyboru konsumenta – racjonalnego zachowania się konsumenta).
- Pojęcie użyteczności. Użyteczność całkowita (total utility – TU) i krańcowa – marginalna (marginal utility – MU).
- Prawo malejącej użyteczności krańcowej (marginalnej) – I prawo Gossena.
- Prawo wyrównywania użyteczności krańcowych (marginalnych) – II prawo Gossena – równowaga (optimum) konsumenta.
- Krzywa i mapa obojętności konsumenta – graficzna prezentacja. Ograniczenia wyboru konsumenta.
- Krzywa ograniczenia budżetowego (dochodowego) konsumenta. Równowaga konsumenta – graficzna prezentacja.
- Zmiany stanu równowagi konsumenta: przyczyny i skutki.
- Pojęcie przedsiębiorstwa. Cel działalności przedsiębiorstwa.
- Producent (przedsiębiorstwo) jako podmiot w gospodarce.
- Czynniki produkcji – charakterystyka, rodzaje, przykłady.
- Funkcja produkcji w krótkim i długim okresie czasu.
- Krótkookresowa funkcja produkcji (krzywa produktu całkowitego) – graficzna prezentacja. Prawo malejących przychodów (prawo malejącej wydajności czynnika zmiennego).
- Decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo w długim okresie czasu (rozmiary produkcji, lokalizacja, techniki (metody) produkcji).
- Produkt krańcowy. Izokwanta i izokoszta – graficzna prezentacja.
- Optymalna kombinacja czynników produkcji.
- Koszty przedsiębiorstwa i ich klasyfikacja. Koszty w krótkim okresie: stałe i zmienne (koszty całkowite); przeciętne i krańcowe – przykłady.
- Koszty przedsiębiorstwa w długim okresie.
- Korzyści skali (technologiczne, marketingowe, finansowe) i niekorzyści skali (organizacyjne, geograficzne).
- Koszt alternatywny przedsiębiorstwa (koszt utraconych możliwości).
- Utarg przedsiębiorstwa i jego rodzaje (utarg całkowity, utarg krańcowy, utarg przeciętny). Pojęcia: zysk/strata dla przedsiębiorstwa.
- Struktura rynku, jej rodzaje (konkurencja doskonała, konkurencja niedoskonała: konkurencja monopolistyczna i oligopol oraz monopol pełny) i główne cechy.
- Doskonała konkurencja. Koszty, utarg, zysk (w ujęciu księgowym i ekonomicznym).
- Równowaga (optimum) przedsiębiorstwa w krótkim i długim okresie czasu w warunkach doskonałej konkurencji.
- Pojęcie monopolu, jego rodzaje (monopol pełny, monopol naturalny) i cechy.
- Bariery wejścia do gałęzi opanowanej przez monopol (bariery techniczne, bariery ekonomiczne, bariery administracyjno – prawne) – przyczyny i skutki.
- Utarg krańcowy i utarg przeciętny przedsiębiorstwa w warunkach monopolu – prezentacja graficzna.
- Równowaga (optimum) przedsiębiorstwa . Skutki istnienia monopolu dla gospodarki i konsumentów.
- Konkurencja monopolistyczna – pojęcie, cechy, przykłady.
- Konkurencja cenowa i niecenowa. Model Chamberlina (model zachowania się przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej).
- Możliwości zwiększania udziału w rynku firm w warunkach konkurencji monopolistycznej.
- Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej i konkurencji monopolistycznej – porównanie – prezentacja graficzna.
- Pojęcie oligopolu, jego rodzaje (oligopol czysty i oligopol zróżnicowany, oligopol symetryczny i oligopol asymetryczny), cechy, przykłady.
- Powiązania między firmami działającymi na rynku w warunkach oligopolu (współpraca czy rywalizacja?).
- Czynniki sprzyjające i czynniki ograniczające współpracę między przedsiębiorstwami.
- Model Sweezy`ego (model zachowania się przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu).
- Koszt, utarg i równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
Tematy do opracowania w formie prezentacji i wygłoszenia dla studentów studiów zaocznych:
- Czym jest ekonomia, mikroekonomia i makroekonomia? Ekonomia pozytywna, normatywna, zasoby, kapitał, praca i ziemia, obszary analizy mikroekonomicznej, fundamentalne założenia mikroekonomii, ekonomiczne teorie (rozrodczości…, efektywności x…), postępowanie racjonalne i irracjonalne.
- ograniczoność zasobów = nieograniczoność potrzeb, wybór ekonomiczny, koszt alternatywny.
- krzywa możliwości produkcyjnych, punkty kmp.
- Co to jest rynek?
- Co to jest popyt?
- Czynniki wpływające na popyt.
- Prawo popytu?
- Co to jest podaż?
- Czynniki poza cenowe wpływające na podaż.
- Prawo podaży?
- Równowaga rynku.
- Czynniki produkcji.
- Ograniczoność zasobów.
- Krzywa obojętności.
- Co to jest izokwanta produkcji?
- Pojęcie bezrobocia, przyczyny i skutki.
- Pojęcie inflacji, przyczyny i skutki.
- Funkcje państwa: alokacyjna, stabilizacyjna, redystrybucyjna.
- Budżet państwa, wpływy i wydatki.