Warunki zaliczenia obowiązują takie same jak w ogólnych warunkach zaliczenia wykładu.
Zagadnienie wykładowe:
- Przedmiot i zadania przedsiębiorczości,
- rodzaje, formy i specyfika nowoczesnych przedsiębiorstw w Polsce.
- Pojęcia przedsiębiorczości: przychód, dochód, zysk.
- Podatki: dochodowy, VAT i CIT w Polsce.
- Podział działalności biznesowej ze względu na formy przedsiębiorczości.
- Karta podatkowa: zalety, wady, ograniczenia w stosowaniu.
- Ryczałt ewidencjonowany i nie, zasady, zalety, wady, ograniczenia w stosowaniu.
- KPiR: zasady wprowadzania: zalety, wady, ograniczenia w stosowaniu.
- Jak prowadzić ZUS.
- Mikro księgowość przy użyciu wybranej aplikacji (Rycz. Ewid.).
- Mała księgowość wspomagana informatycznymi systemami dla biznesu (KPiR);
- pojęcia ewidencji VAT,
- ewidencja wartości niematerialnych, pojazdów i środków trwałych.
- Ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych do komputerowej książki przychodów i rozchodów;
- wprowadzanie przychodów i kosztów.
- Zasady wprowadzania faktur zakupu do systemu subiekt
- Zasady wprowadzania faktur zakupu do systemu subiekt (kasowa i inne)
- Dokumenty wewnątrzmagazynowe
- Dokumenty zewnątrzmagazynowe
- Rozrachunki (należności i zobowiązania)
- Amortyzacja,
- deklaracje,
- delegacje i przejazdy,
- remanent początkowy i spis z natury w ujęciu wartościowym i ilościowym.
- Analiza rentowności firmy przy wykorzystaniu komputerowych systemów prowadzenia księgi przychodów i rozchodów;
- wyliczanie dochodu i podatku od towarów i usług.
- Budowa modułowa informatycznego systemu do prowadzenia ksiąg rachunkowych – Rewizor
- podział na systemu dekretujące i księgujące
- podział na systemy komputerowe zamykające miesiąc i rok obrotowy.
- Tworzenie planu kont; podział na syntetykę i analitykę; konta bilansowe, rozrachunkowe i wynikowe.
- Dekretacja jako zapisy na konta;
- wprowadzanie bilansu otwarcia,
- ewidencjonowanie VATu w dekrecie
- księgowanie na podstawie zapisów w ewidencjach – przegląd rozwiązań systemów informatycznych dla biznesu.
- Zestawienie obrotów i sald jako główny moduł sprawozdawczości;
- stan konta i zapisy na koncie – sprawozdawczość,
- bilans i rachunek zysków i strat.
- Przegląd rozwiązań bezpieczeństwa w informatycznych systemach dla firm;
- archiwizacja, harmonogram backupu,
- opis aktualizacji i zmian wersji na przykładzie Insert GT
- kontrola spójności tabel w bazie;
- system uprawnień użytkowników, ślad rewizyjny.
- Ewidencja pracowników; ewidencja kadrowa;
- umowy o pracę i cywilnoprawne;
- Wyliczanie listy płac i rachunki do umów.
- PKWiU, SWW,
- ReGoN, NIP, VAT, PIT, CIT,
- JPK,
- ZUS, Płatnik, ubezpieczenia, OFE,
- PKB, DNB
- konsument, perswazja nadawcy, asertywność, slogan, wzbudzanie potrzeb, reklama,
- reklamacja, niezgodność towaru z umową, gwarancja,
- zasada równoważna, popyt, podaż,
- zasoby ekonomiczne, odnawialne, nieodnawialne,
- rynek dóbr, barter,
- gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, rynek,
- pieniądz, gotówkowy, plastikowy, bezgotówkowy,
- konkurencja, prywatyzacja, restrukturyzacja, demonopolizacja,
- dobra komplementarne,
- dobra substytucyjne,
- cena, cena równowagi rynkowej,
- nadwyżka i niedobór rynkowy,
- kredyt, zdolność, odsetki, prowizja, RRSO, hipoteka, zastaw bankowy, debet, limit kredytowy, żyrant, gwarant,
- lokata bankowa, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek,
- inwestycje rzeczowe i finansowe, jednostki funduszy inwestycyjnych, obligacje, akcje
Karta (sylabus) modułu/przedmiotu
Przedmiot: | Podstawy i formy przedsiębiorczości |
Rodzaj przedmiotu: | Przedmiot obieralny |
Kod przedmiotu: | IB_44b |
Rok: | I |
Semestr: | 1 |
Forma studiów: | Studia stacjonarne |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: | 15 |
Wykład | 15 |
Ćwiczenia | – |
Laboratorium | – |
Projekt | – |
Liczba punktów ECTS: | 1 |
Sposób zaliczenia: | Zaliczenie |
Język wykładowy: | Język polski |
Cele przedmiotu | |
C1 | Nabycie wiedzy z zakresu podstaw przedsiębiorczości |
C2 | Zdobycie wiedzy na temat form i rodzajów działań przedsiębiorczych oraz cech dobrego przedsiębiorcy |
C3 | Nabycie wiadomości w zakresie wspomagania pracy firm oraz przedsiębiorstw |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Umiejętność korzystania z literatury oraz innych źródła informacji |
2 | Postawa samokształcenia w zakresie przedsiębiorczości |
Efekty uczenia się | |
W zakresie wiedzy: | |
EK 1 | Zna i rozumie podstawowe kategorie ekonomiczne służące analizie zjawisk i procesów gospodarczych oraz zna zasady tworzenia i funkcjonowania różnych form indywidualnej przedsiębiorczości |
W zakresie umiejętności: | |
EK 2 | Posiada umiejętność wykorzystywania przepisów prawa, obowiązujących norm oraz instrumentów ekonomicznych w zakresie inżynierii bezpieczeństwa |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK 3 | Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – wykłady | |
Treści programowe | |
W1 | Przedmiot i zadania przedsiębiorczości, rodzaje, formy i specyfika nowoczesnych przedsiębiorstw w Polsce |
W2 | Pojęcia przedsiębiorczości: przychód, dochód, zysk. Podatki: dochodowy, VAT i CIT w Polsce |
W3 | Podział działalności biznesowej ze względu na formy przedsiębiorczości |
W4 | Karta podatkowa: zalety, wady, ograniczenia w stosowaniu. Jak prowadzić ZUS |
W5 | Mała księgowość wspomagana informatycznymi systemami dla biznesu; pojęcia ewidencji VAT, wartości niematerialnych, pojazdów i środków trwałych |
W6 | Ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych do komputerowej książki przychodów i rozchodów; wprowadzanie przychodów i kosztów |
W7 | Amortyzacja, deklaracje, delegacje i przejazdy, remanent początkowy w ujęciu wartościowym |
W8 | Analiza rentowności firmy przy wykorzystaniu komputerowych systemów prowadzenia księgi przychodów i rozchodów; wyliczanie dochodu i podatku od towarów i usług |
W9 | Budowa modułowa informatycznego systemu do prowadzenia ksiąg rachunkowych; podział na systemu dekretujące i księgujące oraz zamykające miesiąc i rok obrotowy |
W10 | Tworzenie planu kont; podział na syntetykę i analitykę; konta bilansowe, rozrachunkowe i wynikowe |
W11 | Dekretacja jako zapisy na konta; wprowadzanie bilansu otwarcia, ewidencjonowanie VATu w dekrecie lub księgowanie na podstawie zapisów w ewidencjach – przegląd rozwiązań systemów informatycznych dla biznesu |
W12 | Zestawienie obrotów i sald jako główny moduł sprawozdawczości; stan konta, skorelowane z czasem zapisy na koncie; bilans i rachunek zysków i strat |
W13 | Planowanie przedsięwzięć. Biznes plan. Tworzenie modeli biznesowych. Konstrukcja modelu |
W14 | Przegląd rozwiązań bezpieczeństwa w informatycznych systemach dla firm; archiwizacja, harmonogram backupu, zmiana wersji i kontrola spójności tabel w bazie; system uprawnień, ślad rewizyjny |
W15 | Zatrudnianie i motywowanie pracowników. Ewidencja pracowników-obowiązkowa lista; umowy o pracę i cywilnoprawne; listy płac i rachunki do umów |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Dyskusja |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Zaliczenie pisemne | 65% |
Literatura podstawowa | |
1 | Engelhardt J. (red.), Ekonomika przedsiębiorstw, CeDeWu Sp. z o.o., 2011 |
2 | Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 |
3 | Opracowanie zbiorowe, Funkcjonowanie Współczesnych Przedsiębiorstw. Formy – Metody – Koncepcje – Trendy, CeDeWu Sp. z o.o., 2010 |
4 | R. Lisowska, J. Ropęga (red.), Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016 |
Literatura uzupełniająca | |
1 | Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Onepress, Warszawa 2012 |
2 | Harvard Business Review, Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2017 |
3 | Drejewicz S., Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2018 |
4 | Barrow C., Barrow P., Brown R., Biznesplan w małej firmie, One Press Helion, Gliwice 2005 |
Obciążenie pracą studenta | |
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe z wykładowcą, w tym: |
15 |
Udział w wykładach | 15 |
Praca własna studenta, w tym: | 10 |
Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
Łączny czas pracy studenta | 25 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 1 |
Macierz efektów uczenia się | |||||
Efekt uczenia się |
Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów | Cele przedmiotu |
Treści programowe |
Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK 1 | IBZ1P_W17 | C1–C3 | W1–W15 | 1, 2 | O1 |
EK 2 | IBZ1P_U23 | C1–C3 | W1–W15 | 1, 2 | O1 |
EK 3 | IBZ1P_K05 | C1–C3 | W1–W15 | 1, 2 | O1 |
Autor programu: | dr Robert Lis |
Adres e-mail: | robert.lis@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Metod i Technik Nauczania, WPT |