Treści wykładowe:
Treści wykładów online:
Zastosowanie komputerów w nauczaniu techniki, informatyki – przykłady oprogramowania edukacyjnego: Zast_komp_w_naucz_informatyki.ppt
Zastosowanie komputerów w nauczaniu przedmiotów podstawowych: Zast_komp_w_naucz_podstaw.ppt
Komputer w zarządzaniu oświatą oraz szkołą: zarzadzanie_oswiata.ppt
Oprogramowanie wspomagające pracę nauczyciela: programy_nauczyciela.ppt
Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej: ewaluacja_dydaktyczna.ppt
Współczesne formy przekazu informacji: formy_przekazu_informacji.ppt
Uczenie multimedialne: ucze_multimedialne.ppt
Edukacyjne zastosowania Internetu: Edukacyjne_zast_Internet.ppt
Uczenie na odległość: Uczenie_na_odle.ppt
Zasady projektowania kursów zdalnego nauczania: Zas_proj_kurs_zdal_naucz.ppt
Komputery w rejestracji i badaniach wyników nauczania: Komput_w_bad_wyn_naucz.ppt
Wykorzystanie systemów ekspertowych w edukacji: sys_expertowe_edu.ppt
Zagadnienia do opracowania (proszę na forum dokonać wpisu wybranych tematów):
- O komputerowym wspomaganiu procesu uczenia się
- Cele komputerowego wspomagania uczenia,
- Cechy oprogramowania edukacyjnego,
- Funkcje pełnione przez komputerowe programy dydaktyczne,
- Zasady dydaktyczne tworzenia prezentacyjnych programów dydaktycznych,
- Zasady heurystyczne obowiązujące przy projektowaniu wykorzystania komputerowych programów dydaktycznych,
- Kryteria oceny programów edukacyjnych,
- Wartości pedagogiczne komputerowego wspomagania procesu uczenia się,
- Problemy wykorzystania komputerów w polskiej edukacji
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu informatyki – przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu techniki– przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu przedmiotów ścisłych– przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu przedmiotów humanistycznych– przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu języków– przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- Zastosowanie komputerów w nauczaniu przedmiotów w szkole podstawowej (matematyki, fizyki, chemii) – przykłady oprogramowania edukacyjnego.
- O wykorzystaniu komputera w zarządzaniu oświatą oraz szkołą.
- Oprogramowanie wspomagające pracę nauczyciela-Dziennik elektroniczny.
- Oprogramowanie wspomagające pracę nauczyciela-Kalendarz nauczycielski.
- Oprogramowanie wspomagające pracę nauczyciela-aplikacje autorskie.
- Biblioteka szkolna jako nowoczesna pracownia informacyjna – program MOL 2000+.
- Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej-program MS Excel.
- Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej-program: Ocena opisowa.
- Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej-program: E-tester
- Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej-program:Hot Potatos.
- Interakcja uczącego się z mediami dydaktycznymi.
- Współczesne formy przekazu informacji-dokument elektroniczny.
- Współczesne formy przekazu informacji-multimedia strumieniowe.
- Współczesne formy przekazu informacji-oprogramowanie prezentacyjne.
- Współczesne formy przekazu informacji-wirtualna rzeczywistość.
- Współczesne formy przekazu informacji-telewizja interaktywna.
- Gry komputerowe (wartości dydaktyczno-wychowawcze).
- Zagrożenia komputerowego wspomagania procesu uczenia się stwarzane przez najnowsze technologie – pedagogiczne.
- Zagrożenia komputerowego wspomagania procesu uczenia się stwarzane przez najnowsze technologie – psychiczne.
- Zagrożenia komputerowego wspomagania procesu uczenia się stwarzane przez najnowsze technologie – zdrowotne.
- Zagrożenia komputerowego wspomagania procesu uczenia się stwarzane przez najnowsze technologie – pojęcie komputerofobii.
- O istocie uczenia multimedialnego.
- Multimedia w procesie nauczania-uczenia się podstawowe pojęcia.
- Multimedia w procesie nauczania-uczenia się – obszary zastosowań i klasyfikacja multimediów.
- Multimedia w procesie nauczania-uczenia się – struktura dydaktyczna programów multimedialnych.
- Multimedia w procesie nauczania-uczenia się – rola prezentacji multimedialnych w procesie uczenia się.
- Edukacyjne zastosowania Internetu – źródła informacji.
- Edukacyjne zastosowania Internetu – metody nauczania wykorzystujące Internet.
- Edukacyjne zastosowania Internetu – zalety i wady Internetu jako nowego medium w procesie edukacji.
- O uczeniu na odległość – ogólna charakterystyka, wady i zalety uczenia na odległość.
- Uczenie na odległość – odmiany nauczania synchronicznego i asynchronicznego.
- Uczenie na odległość – metody i narzędzia w nauczaniu on-line.
- Uczenie na odległość – platforma edukacyjna.
- Zasady projektowania kursów zdalnego nauczania.
- Komputery w rejestracji i badaniach wyników nauczania – struktura badań pedagogicznych.
- Komputery w rejestracji i badaniach wyników nauczania – metody ankietyzacji uczniów.
- Komputery w rejestracji i badaniach wyników nauczania – statystyki, analiza materiału badawczego z wykorzystaniem komputera.
- Prognozowanie w edukacji.
- Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie uczenia – ogólna charakterystyka systemów sztucznej inteligencji – sieci neuronowe.
- Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie uczenia – ogólna charakterystyka systemów sztucznej inteligencji –algorytmy genetyczne, systemy ekspertowe.
- Wykorzystanie systemów ekspertowych w edukacji.
- Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, rewalidacji oraz edukacji specjalnej.
Karta (sylabus) modułu/przedmiotu
Edukacja techniczno-informatyczna
Studia II stopnia
Przedmiot: | Komputerowe wspomaganie w dydaktyce |
Rodzaj przedmiotu: | Przedmiot humanistyczno-społeczny |
Kod przedmiotu: | 19 |
Rok: | I |
Semestr: | 1 |
Forma studiów: | studia stacjonarne |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: | 45 |
Wykład | 30 |
Ćwiczenia | – |
Laboratorium | 15 |
Projekt | – |
Liczba punktów ECTS: | 2 |
Sposób zaliczenia: | Zaliczenie |
Język wykładowy: | Język polski |
Cele przedmiotu | |
C1 | Zapoznanie studentów z zasadami wykorzystania komputera wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem w szeroko rozumianym procesie uczenia się |
C2 | Zapoznanie studentów z przykładami oprogramowania edukacyjnego wykorzystywanego w nauczaniu informatyki i techniki oraz przedmiotów podstawowych (matematyki, fizyki i chemii) |
C3 | Zapoznanie studentów z oprogramowaniem wspomagającym zarządzanie szkołą jako placówką oświatową, wspomagającym pracę nauczyciela oraz biblioteki szkolnej |
C4 | Uczenie umiejętności wykorzystania komputera i specjalistycznego oprogramowania do projektowania i implementacji narzędzi do wspomagania procesu uczenia i/lub zarządzania placówką oświatową |
C5 | Zapoznanie studentów z nowoczesnymi formami przekazu informacji oraz zagrożeniami stwarzanymi przez najnowsze technologie komputerowe |
C6 | Zapoznanie studentów z rolą i miejscem globalnej sieci komputerowej w edukacji |
C7 | Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania komputerów w rejestracji wyników nauczania, badaniach pedagogicznych, a także sztucznej inteligencji w procesie uczenia się |
C8 | Ukazanie studentom obszarów wykorzystania komputera w diagnostyce i terapii pedagogicznej, rewalidacji i edukacji specjalnej |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Student powinien znać terminologię z zakresu informatyki |
2 | Student powinien posiadać podstawowe informacje i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej |
3 | Student powinien posiadać elementarną wiedzę i umiejętności z zakresu programowania prostych aplikacji |
Efekty uczenia się | |
W zakresie wiedzy: | |
EK 1 | Student potrafi wymienić funkcje oraz zakresy edukacyjnego wykorzystania komputerów w procesie uczenia się |
EK 2 | Student zna zasady tworzenia oraz wykorzystywania na zajęciach programów edukacyjnych, zna kryteria oceny programów edukacyjnych oraz potrafi wymienić wartości pedagogiczne komputerowego wspomagania procesu uczenia się |
EK 3 | Student posiada informacje na temat komputerowego wspomagania w zakresie zarządzania szkołą, pracy nauczyciela oraz ewaluacji dydaktycznej |
EK 4 | Student zna możliwości wykorzystania nowoczesnych formy przekazu informacji oraz zagrożenia stwarzane przez najnowsze technologie komputerowe |
EK 5 | Student posiada informacje na temat zalet i wad oraz możliwości wykorzystania Internetu w procesie uczenia się w tym także do uczenia zdalnego |
EK 6 | Student zna możliwości wykorzystania komputera w rejestracji wyników nauczania oraz badaniach pedagogicznych oraz potrafi omówić rolę komputera w diagnostyce i terapii pedagogicznej w tym systemów sztucznej inteligencji |
W zakresie umiejętności: | |
EK 7 | Student sprawnie wykorzystuje różnorodne aplikacje komputerowe do wspomagania pracy dydaktycznej |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK 8 | Student jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań dydaktycznych wynikających z roli nauczyciela techniki i informatyki |
Treści programowe wykładu | |
W1 | Komputerowe wspomaganie procesu uczenia się (cele komputerowego wspomagania uczenia, cechy oprogramowania edukacyjnego, funkcje pełnione przez komputerowe programy dydaktyczne, zasady dydaktyczne tworzenia prezentacyjnych programów dydaktycznych, zasady heurystyczne obowiązujące przy projektowaniu wykorzystania komputerowych programów dydaktycznych, kryteria oceny programów edukacyjnych, wartości pedagogiczne komputerowego wspomagania procesu uczenia się, problemy wykorzystania komputerów w polskiej edukacji) |
W2 | Zastosowanie komputerów w nauczaniu techniki, informatyki – przykłady oprogramowania edukacyjnego |
W3 | Zastosowanie komputerów w nauczaniu przedmiotów podstawowych (matematyki, fizyki, chemii) – przykłady oprogramowania edukacyjnego |
W4 | Komputer w zarządzaniu oświatą oraz szkołą |
W5 | Oprogramowanie wspomagające pracę nauczyciela (programy: Dziennik elektroniczny, Kalendarz nauczycielski, aplikacje autorskie). Biblioteka szkolna jako nowoczesna pracownia informacyjna – program MOL 2000+ |
W6 | Komputerowe wspomaganie ewaluacji dydaktycznej (programy: MS Excel, Ocena opisowa, E-tester, Hot Potatos) |
W7 | Interakcja uczącego się z mediami dydaktycznymi. Współczesne formy przekazu informacji (dokument elektroniczny, multimedia strumieniowe, oprogramowanie prezentacyjne, wirtualna rzeczywistość, telewizja interaktywna). Gry komputerowe (wartości dydaktyczno-wychowawcze). Zagrożenia stwarzane przez najnowsze technologie (pedagogiczne, psychiczne, zdrowotne, pojęcie komputerofobii) |
W8 | Istota uczenia multimedialnego. Multimedia w procesie nauczania-uczenia się (podstawowe pojęcia, obszary zastosowań i klasyfikacja multimediów, struktura dydaktyczna programów multimedialnych, rola prezentacji multimedialnych w procesie uczenia się) |
W9 | Edukacyjne zastosowania Internetu (źródła informacji, metody nauczania wykorzystujące Internet, zalety i wady Internetu jako nowego medium w procesie edukacji) |
W10-W11 | Uczenie na odległość (ogólna charakterystyka, odmiany nauczania synchronicznego i asynchronicznego, metody i narzędzia w nauczaniu on-line, platforma edukacyjna, wady i zalety uczenia na odległość.). Zasady projektowania kursów zdalnego nauczania |
W12 | Komputery w rejestracji i badaniach wyników nauczania (struktura badań pedagogicznych, metody ankietyzacji uczniów, statystyki, analiza materiału badawczego z wykorzystaniem komputera). Prognozowanie w edukacji |
W13 | Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie uczenia (ogólna charakterystyka systemów sztucznej inteligencji – sieci neuronowe, algorytmy genetyczne, systemy ekspertowe). Wykorzystanie systemów ekspertowych w edukacji |
W14 | Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, rewalidacji oraz edukacji specjalnej |
W15 | Zaliczenie pisemne |
Treści programowe laboratorium | |
L1 | Wizualizacja treści dydaktycznych – wykorzystanie programu Snapgrafx |
L2 | Projektowanie schematów blokowych – MS Visio |
L3 | Projektowanie szkolnego miasteczka ruchu drogowego – MS Visio |
L4 | Projektowanie szkolnej pracowni technicznej – MS Visio |
L5 | Projektowanie harmonogramów projektów |
L6 | Projektowanie testów osiągnieć szkolnych – program e-tester |
L7 | Projektowanie oceny opisowej ucznia – program ocena opisowa |
L8 | Kolokwium zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Zajęcia praktyczne |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Kolokwium z laboratorium | 51% |
O2 | Zaliczenie pisemne z wykładu | 60% |
Literatura podstawowa | |
1 | Bednarek J., „Multimedia w kształceniu”, PWN, Warszawa 2006 |
2 | Bednarek J, Lubina E., „Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki”, Wyd. PWN, Warszawa 2008 |
3 | Juszczyk S., „Edukacja medialna w społeczeństwie informacyjnym”, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2003 |
Literatura uzupełniająca | |
1 | Jabłoński W, Wacławiak J, Wszelak S., „Komputer i Internet w pracy nauczyciela”, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2008 |
2 | Siemieniecki B, Buczyńska J., „Komputer w rewalidacji”, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001 |
Obciążenie pracą studenta | |
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe z wykładowcą, w tym: |
45 |
Udział w wykładach | 30 |
Udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
Praca własna studenta, w tym: | 5 |
Przygotowanie do zajęć | 5 |
Łączny czas pracy studenta | 50 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 2 |
Macierz efektów uczenia się | |||||
Efekt uczenia się |
Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów | Cele przedmiotu |
Treści programowe |
Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK 1 | ETI2A_W15 ETI2A_W22 | C1 | W1 , W3 | 1 | O2 |
EK 2 | ETI2A_W15 ETI2A_W22 | C1-C4 | W1-W10 | 1 | O2 |
EK 3 | ETI2A_W15 ETI2A_W21 ETI2A_W22 | C2-C4 | W6-W10 | 1 | O2 |
EK 4 | ETI2A_W21 ETI2A_W22 | C4-C6 | W5-W12 | 1 | O2 |
EK 5 | ETI2A_W15 ETI2A_W21 ETI2A_W22 | C6 | W9-W11 | 1 | O2 |
EK 6 | ETI2A_W21 ETI2A_W22 | C7 | W12-W14 | 1 | O2 |
EK 7 | ETI2A_U19 ETI2A_U20 ETI2A_U21 ETI2A_U22 | C4-C8 | L1-L8 | 2 | O1 |
EK 8 | ETI2A_K04 ETI2A_K05 ETI2A_K06 | C1-C8 | W2-W15 L2-L7 | 1, 2 | O1, O2 |
Autor programu: | Sebastian Gnapowski |
Adres e-mail: | s.gnapowski@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Metod i Technik Nauczania, WPT |