Wskazówki tworzenia prezentacji/sprawozdań
Formalne czyli dotyczące zawartości slajdów i sposobu prezentacji:
- Poprawność – (podanie źródła, bibliografia, fachowa terminologia, poprawność językowa, teksty po polsku
- Estetyka i czytelność (wielkość czcionki, jednolity układ, tempo wyświetlania, kolor)
Staranność (spójny wygląd i kolorystyka) - Atrakcyjność (obrazki, zdjęcia, animacje, wideo, dźwięk)
- Dokładność (Wygląd każdego slajdu powinien nawiązywać do poprzedniego, a wszystkie przekazane informacje – tworzyć spójną całość)
- Zwięzłość (krótkie zdania, równoważniki zdań, Tekst z haseł, nie akapitów)
- Oryginalność (własne teksty, schematy, tabele, wykresy, grafika, filmy i dźwięk)
- Formalność (liczba slajdów, numerowanie elementów do spisu)
- Czas prezentacji (automatyczny interwał)
- Przejrzystość (animacja przejść taka sama w obrębie punktu planu)
- Innowacyjność (praca przyciągająca uwagę, pomysłowa, niekonwencjonalna)
Merytoryczne czyli dotyczące treści i zgodności z tematem:
- zgodna z tematem – trzyma się planu prezentacji z drugiego slajdu
- dostosowana do możliwości odbiorców i potencjału tematu
- przechodzi od ogółu do szczegółu
- posiada wprowadzenie nie większe niż połowa prezentacji
- sprawiedliwie balansuje wgłębianiem się w poszczególne aspekty tematu
Struktura prezentacji/sprawozdań:
- slajd tytułowy z podaniem daty, imienia i nazwiska, tematu, znaku uczelni, kierunku i rodzaju studiów;
- slajd 2 – plan prezentacji
- slajd 3 – wprowadzenie (postawienie celu, misja)
- rozwinięcie: slajdy z właściwymi informacjami
- podsumowanie
- spis zdjęć, grafiki, schematów
- bibliografia i netografia
- slajd końcowy (może być cytat, sentencja, hasło)
Struktura slajdu:
- slajd przypomina plakat
- animacje mają pomagać (nie rozpraszać)
- nagłówki (poza pierwszym slajdem) nawiązują do haseł z planu prezentacji
- stopki (poza pierwszym slajdem) zawierają numer slajdu, tytuł prezentacji, imię i nazwisko twórcy
Na slajdach nie wolno stosować:
- pełnych zdań;
- długich akapitów/drobnej czcionki (<20pkt);
- więcej niż 3 pkt. w wyliczeniach;
- wzorów (jeżeli, to objaśnić symbole we wzorze);
- rysunków bez objaśnień (zwłaszcza z tekstami po angielsku);
- truizmów/lania wody/tautologii;
- animacji bez związku z treścią, rozpraszających uwagę;
Kryteria i sposób oceny tworzonych prezentacji/sprawozdań:
Dać jeden tylko wówczas gdy wszystkie elementy z punktu zostały spełnione! W przeciwnym wypadku dać zero:
- Czy jest bibliografia i netografia?
- Czy jest spis obrazków, zdjęć, animacji i wideo z linkowaniem do nich?
- Czy jest spis schematów, tabel, wykresów z linkowaniem do nich?
- Czy slajdy w dziale mają jednolity układ slajdów (ta sama: czcionka, układ tekstu, kolor)?
- Czy działy mają różny układ?
- Czy są nagłówki i stopki na slajdach?
- Czy slajdy są numerowane?
- Czy są: slajd tytułowy z datą, nazwiskiem, tematem i slajd z planem prezentacji z linkowaniem do działów?
- Czy jest animacja przejść między slajdami taka sama w obrębie działu?
- Czy jest ustawione tempo wyświetlania-automatyczny interwał?
- Czy działy mają różną kolorystykę?
- Czy są podpisane grafiki i obrazki i ponumerowane do spisu?
- Czy są podpisane schematy, tabele, wykresy i ponumerowane do spisu?
- Czy są podpisane animacje i filmy wideo i ponumerowane do spisu?
- Czy jest podkład dźwiękowy w całej prezentacji?
- Czy jest lektor – nagrany podkład tekstowy osoby czytającej tekst w całej prezentacji?
- Czy są tylko krótkie zdania, tekst hasłowy w całej prezentacji?
- Czy nie ma obszernych akapitów (powyżej jednego zdania) w całej prezentacji?
- Ile jest pełnych dziesiątek slajdów?
- Czy jest wprowadzenie do tematu prezentacji i nie jest większe niż połowa prezentacji?
- Czy prezentacja zawiera omówienie wszystkich zagadnień tematu i więcej?
Proszę samemu dokonać wstępnej oceny według założeń:
- poniżej 10 punktów – ocena 3,
- 10-14 punkty – ocena 3+,
- 15-19 punktów – ocena 4 -,
- 20-24 punkty – ocena 4,
- 25-29 punktów – ocena 4+,
- 30 punktów i więcej – ocena 5.
Przy prezentacji/sprawozdaniu proszę podać ilość uzyskanych punktów oraz ocenę.