Warunki zaliczenia obowiązują takie same jak w ogólnych warunkach zaliczenia wykładu.
Procesy informacyjne i komunikacyjne w systemach bezpieczeństwa
Zagadnienia na ćwiczenia:
- Podstawowe zagadnienia z przedmiotu
- Informacja rynkowa w gospodarce globalnej
- Informacja jako zasób organizacji
- Informacja rynkowa jako determinanta w tworzeniu pozycji i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku globalnym
- Definicja cel i zakres zarzadzania informacją
- Zarządzanie informacją rynkową w praktyce organizacyjnej przedsiębiorstw globalnych
- System informacyjny
- Cyberprzestrzeń jako obszar przetwarzania informacji
- Generowanie, gromadzenie i przechowywanie informacji
- Metody i narzędzia przetwarzania informacji w cyberprzestrzeni
- Przetwarzanie (opracowanie) informacji
- Metodologiczno-technologiczne aspekty funkcjonowania cyberprzestrzeni
- Udostępnianie, interpretacja i wykorzystanie informacji
- Modelowe ujęcie przetwarzania informacji w cyberprzestrzeni
- Zarządzanie jakością informacji
- Zarządzanie bezpieczeństwem informacji
- Zasady zabezpieczania informacji w małych firmach
- Informacja w internecie
Zagadnienia wykładowe:
- Przygotuj uzasadnienie potrzeby przygotowania z zakresu komunikacji społecznej w pracy inżyniera bezpieczeństwa.
- Pojęcie i model komunikowania
- Funkcje komunikatu.
- Cechy komunikacji społecznej.
- Poziomy komunikowania.
- Model kompetencji komunikacyjnej
- Metody autoprezentacji oraz przygotowywania wystąpień publicznych w pracy inżyniera bezpieczeństwa
- Stosowane techniki autoprezentacji oraz przygotowywania wystąpień publicznych w pracy inżyniera bezpieczeństwa
- Zdefiniuj: dane, informacja, wiedza.
- Informacja a komunikat.
- Cechy informacji.
- Struktura informacji.
- Strumienie informacyjne.
- Procesy informacyjne.
- Charakterystyka systemu informacyjnego.
- Metody rozwiązywania problemów w systemach bezpieczeństwa
- Techniki rozwiązywania problemów w systemach bezpieczeństwa
- Sposoby podejmowania decyzji w systemach bezpieczeństwa
- Procesy przetwarzania informacji oraz danych, usprawniające organizację pracy zawodowej i edukacyjnej inżyniera bezpieczeństwa
- Komunikacja werbalna.
- Funkcje języka.
- Wyzwania i zagrożenia komunikacji
- Pokonywanie trudności w komunikowaniu się.
- Komunikacja niewerbalna.
- Funkcje komunikacji niewerbalnej.
- Typy przekazów niewerbalnych
- Typy komunikowania: komunikowanie informacyjne.
- Typy komunikowania: komunikowanie perswazyjne.
- Podstawowe zasady konstruowania komunikatów informacyjnych.
- Podstawowe zasady konstruowania komunikatów perswazyjnych
Karta (sylabus) przedmiotu
Studia I stopnia
Cele przedmiotu | |
C1 | Zapoznanie z podstawową terminologią, modelami komunikacyjnymi oraz teoriami z zakresu procesów informacyjnych i komunikacyjnych w systemach bezpieczeństwa, z uwzględnieniem wiedzy na temat praktycznych aspektów komunikacji społecznej |
C2 | Zapoznanie studentów z technikami i metodami stosowanymi w celu usprawnienia organizacji pracy inżyniera bezpieczeństwa |
C3 | Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych w systemach bezpieczeństwa, obejmujących takie obszary, jak: strategie rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, negocjacje, trening asertywności, techniki autoprezentacji oraz przygotowywanie wystąpień publicznych |
C4 | Kształtowanie umiejętności rozwiązywania podstawowych zadań związanych z tworzeniem i przetwarzaniem informacji z zakresu inżynierii bezpieczeństwa |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Znajomość podstawowej wiedzy z zakresu nauk społecznych |
2 | Umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami technologii informacyjnej |
Efekty uczenia się | |
W zakresie wiedzy: | |
EK 1 | Zna podstawowe zagadnienia z procesów informacyjnych i komunikacyjnych wykorzystywanych w działalności zawodowej i edukacyjnej oraz rozumie znaczenie ich prawidłowego stosowania |
EK 2 | Zna główne teorie z zakresu asertywności, komunikowania się w grupie, aktywnego słuchania ułatwiające kierowanie zespołami ludzkimi i podejmowanie działań w stanie zagrożenia |
W zakresie umiejętności: | |
EK 3 | Potrafi przetwarzać, zarządzać i integrować informacje z różnych źródeł oraz dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski i odpowiednio je argumentować wykorzystują posiadaną wiedz z teorii komunikowania |
EK 4 | Potrafi stosować różne metody i techniki z zakresu komunikacji społecznej w celu usprawniania organizacji pracy inżyniera bezpieczeństwa |
EK 5 | Potrafi przygotować i zrealizować wystąpienie publiczne oraz stosuje rozmaite techniki komunikacyjne umożliwiające komunikowanie się ze specjalistami z różnych dziedzin |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK 6 | Jest gotów do rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu inżynierii bezpieczeństwa oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemów |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – wykłady | |
Treści programowe | |
W1 | Przedstawienie podstawowych informacji o przedmiocie (efekty kształcenia, treści programowe, metody weryfikacji efektów kształcenia oraz kryteria oceny). Potrzeba przygotowania z zakresu komunikacji społecznej w pracy inżyniera bezpieczeństwa. Pojęcie i model komunikowania oraz funkcje komunikatu. Cechy komunikacji społecznej, poziomy komunikowania. Model kompetencji komunikacyjnej |
W2 | Metody i techniki autoprezentacji oraz przygotowywania wystąpień publicznych w pracy inżyniera bezpieczeństwa |
W3 | Dane, informacja, wiedza. Informacja a komunikat. Cechy i struktura informacji. Strumienie i procesy informacyjne. Charakterystyka systemu informacyjnego |
W4 | Metody i techniki rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w systemach bezpieczeństwa |
W5 | Procesy przetwarzania informacji oraz danych, usprawniające organizację pracy zawodowej i edukacyjnej inżyniera bezpieczeństwa |
W6 | Komunikacja werbalna. Funkcje języka. Wyzwania i zagrożenia, pokonywanie trudności. Komunikacja niewerbalna. Funkcje komunikacji niewerbalnej. Typy przekazów niewerbalnych |
W7 | Typy komunikowania: komunikowanie informacyjne i perswazyjne. Podstawowe zasady konstruowania komunikatów informacyjnych i perswazyjnych |
W8 | Zaliczenie |
Forma zajęć – ćwiczenia | |
Treści programowe | |
L1 | Zapoznanie z instrukcją BHP pracowni. Rozdanie oraz omówienie tematów prezentacji i wystąpień z zakresu systemów informacyjnych i komunikacyjnych w systemach bezpieczeństwa |
L2–L3 | Stosowanie wybranych metod i technik konstruowania informacji i komunikatów w pracy zawodowej i edukacyjnej inżyniera bezpieczeństwa. Prezentacja wystąpień studentów z zakresu przydzielonych tematów |
L4–L5 | Stosowanie wybranych procesów przetwarzania informacji oraz danych, usprawniających organizację pracy zawodowej i edukacyjnej inżyniera bezpieczeństwa. Prezentacja wystąpień studentów z zakresu przydzielonych tematów |
L6–L7 | Użycie wybranych metod i technik rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji w pracy zawodowej i edukacyjnej inżyniera bezpieczeństwa. Prezentacja wystąpień studentów z zakresu przydzielonych tematów |
L8 | Zaliczenie |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Film dydaktyczny |
3 | Metoda projektów |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Zaliczenie pisemne z wykładów | 51% |
O2 | Publiczne przedstawienie przydzielonego tematu | 60% |
O3 | Wykonanie prezentacji zaliczeniowej | 100% |
Literatura podstawowa | |
1 | Roman K., Podstawy zarządzania informacją, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012 |
2 | Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007 |
3 | Malara Z., Rzęchowski J., Zarządzanie informacją na rynku globalnym. Teoria i praktyka, C.H. Beck 2011 |
4 | Hamilton C., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN 2011 |
Literatura uzupełniająca | |
1 | Wasylczyk P., Prezentacje naukowe, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017 |
2 | Mazur J., Komunikowanie się policji ze społeczeństwem, organami administracji państwowej i samorządowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012 |
3 | Podgórecki J. i in., Bezpieczeństwo w perspektywie komunikowania społecznego i jego edukacyjne uwarunkowania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Poznań 2011 |
Obciążenie pracą studenta | |
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe z wykładowcą, w tym: |
30 |
Udział w wykładach | 15 |
Udział w laboratoriach | 15 |
Praca własna studenta, w tym: | 45 |
Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 20 |
Przygotowanie wystąpienia publicznego i prezentacji multimedialnej |
25 |
Łączny czas pracy studenta | 75 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 3 |
Macierz efektów uczenia się | |||||
Efekt uczenia się |
Odniesienie danego efektu uczenia się do efektów zdefiniowanych dla kierunku studiów | Cele przedmiotu |
Treści programowe |
Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK 1 | IBZ1P_W20 | C1, C2 | W1–W7 | 1, 2 | O1 |
EK 2 | IBZ1P_W20 | C1, C2 | W1–W7 | 1, 2 | O1 |
EK 3 | IBZ1P_U12
IBZ1P_U15 IBZ1P_U24 IBZ1P_U29 |
C4 | L2–L7 | 3 | O2, O3 |
EK 4 | IBZ1P_U15
IBZ1P_U24 IBZ1P_U29 |
C2, C3 | L2–L7 | 3 | O2, O3 |
EK 5 | IBZ1P_U15
IBZ1P_U24 IBZ1P_U29 |
C2, C3 | L2–L7 | 3 | O2, O3 |
EK 6 | IBZ1P_K04 | C1, C2, C3 | W1–W8, L1–L8 | 1, 3 | O1, O2, O3 |
Autor programu: | dr Renata Lis |
Adres e-mail: | r.lis@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Podstaw Techniki, WPT |