SYSTEMY MULTIMEDIALNE
Przedmiot prowadzony jest na kierunku ETI i zawiera 15 spotkań w formie wykładu oraz 7 spotkań w formie ćwiczeń.
Wymagania zaliczeniowe dotyczące ćwiczeń składają się z:
- obecności w pracowni;
- przygotowania do ćwiczeń;
- 5 pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych;
- wykonania przygotowań oraz sprawozdań do każdego ćwiczenia laboratoryjnego;
- 5 zgłoszonych w terminie linków do przygotowań i sprawozdań;
- przekazanie płyty CD zawierającej wszystkie przygotowania do zajęć w formie gotowych sprawozdań (nie linków) na ostatnim spotkaniu;
- przekazanie płyty CD (może być ta sama co wyżej) zawierającej wszystkie prace w formie sprawozdań, filmów czy prezentacji (nie linków) na ostatnim spotkaniu.
Ocena końcowa jest średnią z ocen otrzymanych za wykonanie poszczególnych ćwiczeń.
Na podstawie wiedzy zdobytej na wykładach i ćwiczeniach należy zaprojektować z przydzielonych tematów i materiałów kurs e-learningowy jako projekt zaliczeniowy.
Warunki zaliczenia obowiązują takie same jak w ogólnych warunkach zaliczenia wykładu.
Ten przedmiot zakończony jest egzaminem.
Karta (sylabus) modułu/przedmiotu
Edukacja techniczno-informatyczna
Studia II stopnia
Przedmiot: | Systemy multimedialne |
Rodzaj przedmiotu: | Moduł obieralny A |
Kod przedmiotu: | B1 |
Rok: | I |
Semestr: | I |
Forma studiów: | studia stacjonarne |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: | 45 |
Wykład | 30 |
Ćwiczenia | 15 |
Laboratorium | – |
Projekt | – |
Liczba punktów ECTS: | 3 |
Sposób zaliczenia: | egzamin |
Język wykładowy: | język polski |
Cel przedmiotu | |
C1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu tworzenia i wdrażania systemów multimedialnych. |
C2 | Zapoznanie z metodyką projektowania multimedialnych materiałów edukacyjnych. |
C3 | Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej projektowania multimedialnych kursów. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Znajomość zagadnień z zakresu technik multimedialnych. |
2 | Wiedza i umiejętności dotyczące projektowania multimedialnych obiektów z wykorzystaniem komputera. |
Efekty kształcenia | |
W zakresie wiedzy: | |
EK 1 | Posiada wiedzę niezbędną do analizy i wdrażania systemów multimedialnych, w tym z wykorzystaniem typowych technologii to tego przeznaczonych. |
EK 2 | Zna i rozumie metodykę projektowania multimedialnych materiałów. |
EK 3 | Posiada wiedzę na temat teorii systemów multimedialnych. |
W zakresie umiejętności: | |
EK4 | Potrafi zainstalować i skonfigurować wybrane bazy danych i systemy CRM oraz ERP. |
EK5 | Umie tworzyć i wdrażać multimedialne systemy stosując wiedzę z zakresu pedagogiki i informatyki. |
EK6 | Potrafi zaprojektować i wykonać kurs szkoleniowy z wykorzystaniem programów informatycznych. |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK7 | Potrafi pracować w grupie i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
EK8 | Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (inżynierskich, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela techniki i informatyki |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – wykład | |
Treści programowe | |
W1 | Zapoznanie z programem przedmiotu. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu systemów multimedialnych. Elementy systemu multimedialnego. |
W2-3 | Instalacja i konfiguracja MS SQL oraz systemu CRM i ERP. Zastosowanie CRM. Instalacja dodatkowych składników do platformy szkoleniowej. |
W4 | Definicja systemu CRM i ERP. Koncepcje nauczania z wykorzystaniem multimedialnych systemów szkoleniowych. |
W5 | Aplikacje ościenne wykorzystywane w multimedialnych materiałach szkoleniowych. |
W6-7 | Omówienie wybranych systemów autorskich CRM oraz ERP. |
W8 | Webcast i screencast – programy, aplikacje, zastosowanie w szkoleniowych materiałach multimedialnych. |
W9-10 | Metodyka projektowania multimedialnych materiałów. Scenariusz dydaktyczny. |
W11-12 | Standardy projektowania, konfiguracji i wdrażania systemów szkoleniowych. |
W13 | Platformy ERP i CRM: instalacja, konfiguracja. Tworzenie, dodawanie i modyfikowanie materiałów edukacyjnych. |
W14 | Funkcjonalność i użyteczność systemów zdalnego nauczania na przykładzie Moodle. Podsumowanie. |
W15 | Egzamin |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – ćwiczenia | |
Treści programowe | |
ĆW1 | Zapoznanie z instrukcją BHP. Przydzielenie tematów projektowych. Przejrzenie usług hostingowych dla platformy Moodle. |
ĆW2 | Zakładanie konta hostingowego do przechowywania materiałów. Wgrywanie bazy MS SQL. Konfiguracja. |
ĆW3 | Instalacja i stosowanie aplikacji CRM i ERP. Tworzenie multimedialnych materiałów szkoleniowych przy pomocy narządzi screencast. |
ĆW4 | Wykonanie multimedialnych materiałów szkoleniowych w programie Gestor. |
ĆW5 | Zaprojektowanie i wykonanie multimedialnych materiałów szkoleniowych w programie Subiekt. |
ĆW6 | Zaprojektowanie i wykonanie screencastu lub webcastu w programie Rachmistrz. |
ĆW 7 | Instalacja i konfiguracja platformy zdalnego nauczania Moodle. |
ĆW 8 | Zaliczenie. |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Praca z instrukcją laboratoryjną przy komputerze |
3 | Pokaz komputerowy |
Obciążenie pracą studenta | |
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
Godziny kontaktowe z wykładowcą, w tym: | 45 |
Udział w wykładach | 30 |
Udział w ćwiczeniach | 15 |
Praca własna studenta, w tym: | 30 |
Przygotowanie do laboratorium | 10 |
Wykonanie projektu | 15 |
Konsultacje | 5 |
Łączny czas pracy studenta | 75 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 3 |
Liczba punktów ECTS w ramach zajęć o charakterze praktycznym (ćwiczenia, laboratoria, projekty) | 1 |
Literatura podstawowa | |
1 | Lis R., Materiały do przedmiotu Systemy multimedialne, www.renatalis.com |
2 | Lis R., Standardy i wytyczne kursów e-learningowych, [w:] M. Śniadkowski (red.) Społeczno-pedagogiczna użyteczność technologii informatycznych, tom V, Wyd. Liber Duo, Lublin 2012, s. 7-63. |
3 | Plebańska M., E-learning: treści, narzędzia, praktyka. Warszawa 2012. |
Literatura uzupełniająca | |
1 | Lis R., Modele projektowania kursów e-learningowych, Edukacja – Tachnika -Informatyka, Rocznik naukowy nr 4/2013-2, Rzeszów, s. 273-278 ISSN 2080-9069. |
2 | Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Wolter Kluwer Polska, 2012. |
Macierz efektów kształcenia | |||||
Efekt kształcenia |
Odniesienie danego efektu kształcenia do efektów zdefiniowanych dla całego programu (PEK) | Cele przedmiotu |
Treści programowe |
Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK 1 | ETI2A_W07 | C1, | W1-3, ĆW1 | 1, 3 | O1, O2 |
EK 2 | ETI2A_W07 | C1, C2, C3 | W5, ĆW3-6 | 1, 2 | O2, O3 |
EK 3 | ETI2A_W07 | C1, C2 | W4, ĆW3-7 | 1, 2 | O1, O2, O3 |
EK 4 | ETI2A_U18 | C1, C2, C3 | ĆW1-2, | 2 | O3 |
EK 5 | ETI2A_U18
ETI2A_U19 |
C1, C2, C3 | W5-14, ĆW1-7 | 1, 2, 3 | O1, O2, O3 |
EK 6 | ETI2A_U18 | C1, C2, C3 | W9-12, ĆW2-7 | 1, 2 | O1 |
EK 7 | ETI2A_K03, ETI2A_K02 | C1, C2, C3 | W1-14, ĆW1-7 | 1, 2 | O1, O2, O3 |
EK 8 | ETI2A_K06 | C1, C2, C3 | W1-14, ĆW1-7 | 1, 2 | O1, O2, O3 |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Wykonanie projektu w formie gotowego kursu e-learningowego | 50% |
O2 | Egzamin | 60% |
O3 | Ćwiczenia programowe | 100% |
Autor programu: | Dr Robert Lis |
Adres e-mail: | robert.lis@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Metod i Technik Nauczania |