Warunki zaliczenia wykładu obowiązują takie same jak w ogólnych warunkach zaliczenia wykładu.
-
- Wymagania zaliczeniowe dotyczące przedmiotu ćwiczeń laboratoryjnych składają się z:
- obecności na laboratorium;
- przygotowania do laboratorium;
- 5 pozytywnych ocen z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych;
- wykonanie sprawozdań do każdego ćwiczenia laboratoryjnego;
- 5 zgłoszonych w terminie linków do sprawozdań;
- przekazanie płyty CD zawierającej wszystkie przygotowania do zajęć w formie gotowych sprawozdań (nie linków) na ostatnim spotkaniu;
- przekazanie płyty CD (może być ta sama co wyżej) zawierającej wszystkie prace w formie sprawozdań, filmów czy prezentacji (nie linków) na ostatnim spotkaniu.
Ocena końcowa jest średnią z ocen otrzymanych za wykonanie poszczególnych laboratoriów.
W przypadku nieobecności należy odrobić dane ćwiczenie poprzez aktywny udział w zajęciach dotyczących tego samego ćwiczenia laboratoryjnego ale w czasie pracy innej grupy laboratoryjnej. By odrobić zajęcia z inną grupą należy:
- uzyskać zgodę prowadzącego;
- sprawdzić czy jest dostępne wolne stanowisko laboratoryjne.
Zaliczenie każdego ćwiczenia laboratoryjnego w terminie wiąże się z umieszczeniem swojej wiadomości z linkiem do sprawozdania oraz przygotowania do kolejnego ćwiczenia w temacie forum dotyczącego przedmiotu przed rozpoczęciem kolejnego ćwiczenia. Zarówno układ, temat jak i treści są tam szczegółowo opisane. Proszę zwrócić uwagę na login do forum, który podlega ściśle określonym kryterium.
Zagadnienia do wykładu:
- O posługiwaniu się środkami, narzędziami i metodami technologii informacyjnej.
- Podstawowe założenia pracy z systemem operacyjnym.
- Zaawansowane operacje plikowe (formatowanie, defragmentacja, procesy), opcje i widoki folderów.
- Rodzaje oprogramowania użytkowego.
- Wykorzystanie programów do prezentacji w procesie kształcenia.
- Tworzenie materiałów edukacyjnych w formie multimedialnych prezentacji – zasady.
- Tworzenie i edytowanie szablonów prezentacji -sposoby.
- Wstawianie obiektów multimedialnych do prezentacji.
- Stosowanie schematów kolorów i automatyzacja w tworzeniu prezentacji.
- Korzystanie z usług internetowych do celów edukacyjnych.
- Ogólna charakterystyka usług internetowych.
- Rodzaje przeglądarek internetowych.
- Rodzaje wyszukiwarek internetowych.
- Wyszukiwanie informacji w sieci Internet z wykorzystaniem operatorów.
- Katalogi, bazy danych, agregatory treści w internecie.
- Opis baz własnych Politechniki Lubelskiej.
- Metody komunikowania się w sieci: poczta elektroniczna.
- Metody komunikowania się w sieci: fora i grupy dyskusyjne.
- Metody komunikowania się w sieci: komunikatory internetowe.
- Formy zakładania bezpłatnego, własnego konta pocztowego.
- Przykłady programów do obsługi konta pocztowego i grup dyskusyjnych: Outlook Express, Thunderbird, The Bat.
- Sposoby zakładanie własnego forum dyskusyjnego.
- Konfiguracja skryptu phpBB umożliwiającego tworzenie forum dyskusyjnego.
- Multimedialne środki dydaktyczne: podcast.
- Multimedialne środki dydaktyczne: videocast.
- Multimedialne środki dydaktyczne: screencast.
- Tworzenie edukacyjnego screencastu lub videocastu w bezpłatnym programie.
- Sposoby publikowania wykonanych materiałów filmowych na własnej stronie.
- Rodzaje platform zdalnego nauczania.
- Instalacja i konfiguracja platformy Moodle.
- Tworzenie kursów zdalnego nauczania na platformie Moodle.
- Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze.
- Regulacje prawne w Internecie dotyczące praw autorskich.
- Rodzaje licencji oprogramowania.
- Budowa i funkcje komputera
- Budowa i funkcje wybranych (skanera, drukarki, cyfrowy aparat fotograficzny i in.) nowoczesnych urządzeń, które współpracują z komputerem.
- Podstawowe funkcje sieci komputerowych, lokalnych i rozległych.
- Podział formatów plików ze względu na budowę, funkcję , rodzaj i przeznaczenie informacji.
- Wybrane narzędzia TI jak programy usprawniających prace dydaktyczną a więc wspomagające naukę różnych przedmiotów
- Wybrane narzędzia TI jak programy usprawniających odnalezienie konkretnych informacji, wyszukiwarki internetowe (Google, Yahoo, Bing czy Baidu).
- Wybrane narzędzia TI do wygodnego organizowania pracy z bazami danych a więc wyszukiwania i selekcjonowania często długich ciągów treści.
- Wybrane narzędzia TI jak programy antywirusowe bez których praca byłaby utrudniona przez wirusy w domenie szerokopasmowego internetu.
- Wybrane narzędzia TI jak programy do archiwizacji danych, baz, całych partycji i systemów operacyjnych.
- Wybrane narzędzia TI jak programy do przeglądania treści z internetu.
- Wybrane narzędzia TI jak urządzenia NAS do bezpiecznego przechowywania danych.
- Precyzowanie wyszukiwania poprzez wykorzystywanie operatorów wyszukiwania czyli pojedyncze znaków lub słów kluczowych mających sprecyzować obszar wyszukiwania.
- Niebezpieczeństwa związane z brakiem anonimowości i jak im zapobiegać (w jaki sposób ograniczyć niepożądane działania TI).
- O Ochronie danych osobowych.
- Jak egzekwować prawa autorskie, które nagminnie są łamane w świecie internetu.
- Co to jest przestępstwo i kradzież cudzej własności?
- IOD, ABI, ASI – o bezpieczeństwie związanym z RODO.
Karta (sylabus) przedmiotu
Edukacja techniczno-informatyczna
Studia I stopnia
Przedmiot: | Technologie informacyjne |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowy |
Kod przedmiotu: | 13 |
Rok: | I |
Semestr: | II |
Forma studiów: | studia stacjonarne |
Rodzaj zajęć i liczba godzin w semestrze: | 30 |
Wykład | 15 |
Ćwiczenia | – |
Laboratorium | 15 |
Projekt | – |
Liczba punktów ECTS: | 2 |
Sposób zaliczenia: | zaliczenie |
Język wykładowy: | język polski |
Cel przedmiotu | |
C1 | Nabycie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej. |
C2 | Poznanie rodzajów technologii informacyjnej i zastosowania ich w edukacji. |
C3 | Zdobycie wiedzy na temat wykorzystania urządzeń technologii informacyjnej na lekcjach, poznanie narzędzi badawczych do oceny i analizy wyników nauczania. |
C4 | Poznanie sposobów rozwijania zainteresowań i uzdolnień informatycznych uczniów. |
C5 | Rozwój własnej pracy przez korzystanie z narzędzi technologii informacyjnych. |
C6 | Zasady tworzenia i organizacji pracowni technologii informacyjnej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji | |
1 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia informatyczne. |
2 | Posiada podstawową wiedze z zakresu technologii informacyjnej. |
3 | Wykorzystuje literaturę i inne źródła informacji. |
Efekty kształcenia | |
W zakresie wiedzy: | |
EK1 | Rozumie istotę opracowania dokumentacji w nauczaniu przedmiotów wykorzystujących technologię informacyjną. |
EK2 | Zna formy i metody kontroli i oceny wyników nauczania. |
EK3 | Rozumie istotę projektowania testów i quizów dydaktycznych korzystających z narzędzi technologii informacyjnej. |
W zakresie umiejętności: | |
EK4 | Umie wykorzystać wiedzę w projektowaniu zadań technicznych dla ucznia. |
EK5 | Umie projektować pracownię technicznej technologii informacyjnej. |
W zakresie kompetencji społecznych: | |
EK6 | Jest świadomy konieczności nieustannego samokształcenia w zawodzie nauczyciela. |
Treści programowe przedmiotu | |
Forma zajęć – wykłady | |
Treści programowe | |
W1 | Zapoznanie z regulaminem pracowni. Omówienie zasad zaliczania laboratorium. Przedstawienie i ogólna charakterystyka programu zajęć. Podstawy posługiwania się środkami, narzędziami i metodami technologii informacyjnej. Praca z systemem operacyjnym, zaawansowane operacje plikowe (formatowanie, defragmentacja, procesy), opcje folderów, widoki folderu, rodzaje oprogramowania użytkowego. |
W2 | Wykorzystanie programów do prezentacji w procesie kształcenia. Tworzenie multimedialnych prezentacji materiałów edukacyjnych. Tworzenie i edytowanie szablonów prezentacji. Wstawianie obiektów multimedialnych. Stosowanie schematów kolorów. Automatyzacja pracy. |
W3 | Korzystanie z usług internetowych do celów edukacyjnych. Ogólna charakterystyka usług internetowych. Rodzaje przeglądarek i wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet z wykorzystaniem operatorów. Katalogi, bazy danych, agregatory treści w internecie. Korzystanie z baz własnych Politechniki Lubelskiej. |
W4 | Metody komunikowania się w sieci: poczta elektroniczna, fora i grupy dyskusyjne, pogawędki sieciowe, komunikatory internetowe, Twitter, Blip. Założenie własnego konta pocztowego. Korzystanie z programów do obsługi konta pocztowego, grup dyskusyjnych Outlook Express, Bat). Zakładanie własnego forum dyskusyjnego. Konfiguracja skryptu phpBB umożliwiającego tworzenie forum dyskusyjnego. |
W5 | Multimedialne środki dydaktyczne: podcast, videocast, screencast. Tworzenie edukacyjnego screencastu lub videocastu w bezpłatnym programie Wink lub BB FlashBack. Publikowanie wykonanych materiałów na własnej stronie. |
W6 | Platformy zdalnego nauczania. Instalacja i konfiguracja platformy Moodle. Tworzenie kursów zdalnego nauczania na platformie Moodle. |
W7 | Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze. Regulacje prawne w Internecie i prawa autorskie. Rodzaje licencji oprogramowania. |
W8 | Zaliczenie |
Forma zajęć – Laboratorium | |
Treści programowe | |
L1 | Zapoznanie z regulaminem pracowni. Omówienie zasad zaliczania laboratorium. |
L2 | Przedstawienie i ogólna charakterystyka programu zajęć. Podstawy posługiwania się środkami, narzędziami i metodami technologii informacyjnej. Praca z systemem operacyjnym, zaawansowane operacje plikowe (formatowanie, defragmentacja, procesy), opcje folderów, widoki folderu, rodzaje oprogramowania użytkowego. |
L3 | Ćwiczenia polegające na tworzeniu multimedialnych prezentacji zawierających materiały edukacyjne. Tworzenie i edytowanie szablonów prezentacji. Wstawianie obiektów multimedialnych. Stosowanie schematów kolorów. Automatyzacja pracy. |
L4 | Ćwiczenie umiejętności efektywnego korzystania z usług internetowych do celów edukacyjnych. Posługiwanie się różnymi rodzajami przeglądarek i wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwanie informacji w sieci Internet z wykorzystaniem operatorów. Korzystanie z baz własnych Politechniki Lubelskiej. |
L5 | Ćwiczenia w tworzeniu i eksploatacji poczty elektronicznej, for i grup dyskusyjnych oraz komunikatorów internetowych. Zakładanie własnego konta pocztowego. Korzystanie z programów do obsługi konta pocztowego, grup dyskusyjnych Outlook Express, Bat). Zakładanie własnego forum dyskusyjnego. Konfiguracja skryptu phpBB umożliwiającego tworzenie forum dyskusyjnego. |
L6 | Ćwiczenia w tworzeniu edukacyjnego screencastu lub videocastu w bezpłatnych programach. Korzystanie z multimedialnych środków dydaktycznych: podcast, videocast, screencast. Publikowanie wykonanych materiałów na własnej stronie. |
L7 | Ćwiczenia w zakładaniu platformy zdalnego nauczania. Instalacja i konfiguracja platformy Moodle. Tworzenie kursów zdalnego nauczania na platformie Moodle. |
L8 | Bezpieczeństwo i higiena pracy przy komputerze. Regulacje prawne w Internecie i prawa autorskie. Rodzaje licencji oprogramowania. |
Metody dydaktyczne | |
1 | Wykład z prezentacją multimedialną |
2 | Pokaz komputerowy |
3 | Praca z instrukcjami laboratoryjnymi |
4 | Ćwiczenia praktyczne |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
|
Godziny kontaktowe z wykładowcą, w tym: | 30 | |
udział w wykładach, | 15 | |
udział w laboratoriach, | 15 | |
Praca własna studenta, w tym: | 20 | |
przygotowanie do laboratoriów w oparciu o literaturę przedmiotu | 10 | |
konsultacje i przygotowanie do zaliczenia | 10 | |
Łączny czas pracy studenta | 50 | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: | 2 | |
Liczba punktów ECTS w ramach zajęć o charakterze praktycznym (ćwiczenia, laboratoria, projekty) | 1 | |
Literatura podstawowa | ||
1 | Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Aspra, Warszawa 2006. | |
2 | Cieciura M., Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Vizja Press & IT, 2007. | |
3 | Magazyn w.Net, Helion. | |
Literatura uzupełniająca | ||
1 | Tanaś M., (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Warszawa PWN 2004. | |
2 | Tanaś M., Pedagogika@środki informatyczne i media. Warszawa-Kraków 2005. | |
3 | Biblioteka CMS, http://www.cms.rk.edu.pl/ | |
Macierz efektów kształcenia | |||||
Efekt kształcenia |
Odniesienie danego efektu kształcenia do efektów zdefiniowanych dla całego programu (PEK) | Cele przedmiotu |
Treści programowe |
Metody dydaktyczne | Metody oceny |
EK1 | ETI1A_W22 | C2, | W1,L1-L8 | 1, 4 | O1, O2 |
EK2 | ETI1A_W22 | C1, C5 | W2-W8,L2-L8 | 1,2, 4 | O1, O2 |
EK3 | ETI1A_W22 | C3, | L2-L8 | 1, 4 | O1, O2 |
EK4 | ETI1A_U22 | C3, | L2-L8 | 1, 3, 4 | O1 |
EK5 | ETI1A_U22 | C1,C4, C5, | L2-L8, | 1, 2, 4 | O1 |
EK6 | ETI1A_U04 | C6, | L2-L8 | 1, 2, 4 | O1 |
Metody i kryteria oceny | ||
Symbol metody oceny | Opis metody oceny | Próg zaliczeniowy |
O1 | Kolokwium zaliczeniowe na zajęciach laboratoryjnych | 50% |
O2 | Zaliczenie wykładu | 60% |
Autor programu: | dr Robert Lis |
Adres e-mail: | robert.lis@pollub.pl |
Jednostka organizacyjna: | Katedra Metod i Technik Nauczania |