Prezentacje – zasady

Wskazówki tworzenia prezentacji

Formalne czyli dotyczące zawartości slajdów i sposobu prezentacji:

  • Poprawność – (podanie źródła, bibliografia, fachowa terminologia, poprawność językowa, teksty po polsku
  • Estetyka i czytelność (wielkość czcionki, jednolity układ, tempo wyświetlania, kolor)
    Staranność (spójny wygląd i kolorystyka)
  • Atrakcyjność (obrazki, zdjęcia, animacje, wideo, dźwięk)
  • Dokładność (Wygląd każdego slajdu powinien nawiązywać do poprzedniego, a wszystkie przekazane informacje – tworzyć spójną całość)
  • Zwięzłość (krótkie zdania, równoważniki zdań, Tekst z haseł, nie akapitów)
  • Oryginalność (własne teksty, schematy, tabele, wykresy, grafika, filmy i dźwięk)
  • Formalność (liczba slajdów, numerowanie elementów do spisu)
  • Czas prezentacji (automatyczny interwał)
  • Przejrzystość (animacja przejść taka sama w obrębie punktu planu)
  • Innowacyjność (praca przyciągająca uwagę, pomysłowa, niekonwencjonalna)

Merytoryczne czyli dotyczące treści i zgodności z tematem:

  • zgodna z tematem – trzyma się planu prezentacji z drugiego slajdu
  • dostosowana do możliwości odbiorców i potencjału tematu
  • przechodzi od ogółu do szczegółu
  • posiada wprowadzenie nie większe niż połowa prezentacji
  • sprawiedliwie balansuje wgłębianiem się w poszczególne aspekty tematu

Struktura prezentacji:

  • slajd tytułowy z podaniem daty, imienia i nazwiska, tematu, znaku uczelni, kierunku i rodzaju studiów;
  • slajd 2 – plan prezentacji
  • slajd 3 – wprowadzenie (postawienie celu, misja)
  • rozwinięcie: slajdy z właściwymi informacjami
  • podsumowanie
  • spis zdjęć, grafiki, schematów
  • bibligrafia i netografia
  • slajd końcowy (może być cytat, sentencja, hasło)

Struktura slajdu:

  • slajd przypomina plakat
  • animacje mają pomagać (nie rozpraszać)
  • nagłówki (poza pierwszym slajdem) nawiązują do haseł z planu prezentacji
  • stopki (poza pierwszym slajdem) zawierają numer slajdu, tytuł prezentacji, imię i nazwisko twórcy

Na slajdach nie wolno stosować:

  • pełnych zdań;
  • długich akapitów/drobnej czcionki (<20pkt);
  •  więcej niż 3 pkt. w wyliczeniach;
  • wzorów (jeżeli, to objaśnić symbole we wzorze);
  • rysunków bez objaśnień (zwłaszcza z tekstami po angielsku);
  • truizmów/lania wody/tautologii;
  • animacji bez związku z treścią, rozpraszających uwagę;

Kryteria i sposób oceny tworzonych prezentacji

Dać jeden tylko wówczas gdy wszystkie elementy z punktu zostały spełnione! W przeciwnym wypadku dać zero:

  1. Czy jest bibliografia i netografia?
  2. Czy jest spis obrazków, zdjęć, animacji i wideo z linkowaniem do nich?
  3. Czy jest spis schematów, tabel, wykresów z linkowaniem do nich?
  4. Czy slajdy w dziale mają jednolity układ slajdów (ta sama: czcionka, układ tekstu, kolor)?
  5. Czy działy mają różny układ?
  6. Czy są nagłówki i stopki na slajdach?
  7. Czy slajdy są numerowane?
  8. Czy są: slajd tytułowy z datą, nazwiskiem, tematem i slajd z planem prezentacji z linkowaniem do działów?
  9. Czy jest animacja przejść między slajdami taka sama w obrębie działu?
  10. Czy jest ustawione tempo wyświetlania-automatyczny interwał?
  11. Czy działy mają różną kolorystykę?
  12. Czy są podpisane grafiki i obrazki i ponumerowane do spisu?
  13. Czy są podpisane schematy, tabele, wykresy i ponumerowane do spisu?
  14. Czy są podpisane animacje i filmy wideo i ponumerowane do spisu?
  15. Czy jest podkład dźwiękowy w całej prezentacji?
  16. Czy jest lektor – nagrany podkład tekstowy osoby czytającej tekst w całej prezentacji?
  17. Czy są tylko krótkie zdania, tekst hasłowy w całej prezentacji?
  18. Czy nie ma obszernych akapitów (powyżej jednego zdania) w całej prezentacji?
  19. Ile jest pełnych dziesiątek slajdów?
  20. Czy jest wprowadzenie do tematu prezentacji i nie jest większe niż połowa prezentacji?
  21. Czy prezentacja zawiera omówienie wszystkich zagadnień tematu i więcej?